„Supratau, kiek mažai žinau ir kokie yra įdomūs autistiški žmonės“, – teigia tyrėja, produktų ir baldų dizainerė bei ekologinio dizaino asociacijos vadovė Gaudutė Žilytė. Dizainerė tyrinėja žmonių neuroįvairovės temą bei kuria priemones, skirtas padėti įvairiems neurotipams komunikuoti tarpusavyje. Jos edukacinis darbas „Erdvė socialinei interakcijai tarp skirtingo neurotipo žmonių KUKUBU“ šiemet buvo pristatytas Stokholmo baldų mugėje, o 2019 m. dizainerės kurtas pogulio baldas „Lula“ atsidūrė tarp konkurso „Jaunojo dizainerio prizas“ nugalėtojų.
Projektas „Erdvė socialinei interakcijai tarp skirtingo neurotipo žmonių KUKUBU“ gimė atliekant praktiką dizaino studijoje INDI. Kartu su dizaineriu Simonu Tarvydu Gaudutė pagamino edukacinį žaislą MOKU, skirtą sutrikusios raidos vaikų motorikai ugdyti. Kuriant šį žaislą kūrėjams teko perskaityti nemažai literatūros, sutikti žmonių, auginančių autistiškus vaikus, dalyvauti diskusijose. Nusprendusi patyrinėti autistiškų žmonių pasaulį, kasdienybę ir mąstymą, dizainerė iškėlė klausimą: koks būtų pasaulis, jei jį kurtų tik autistiški žmonės?
Kaip pasikeistų aplinka ir kaip jaustųsi čia atsidūręs neurotipiškas žmogus?
Pažvelgus į autistišką žmogų kaip menamo pasaulio kūrėją, daugeliu aspektų tokiame pasaulyje mes jaustumės neįgalūs ir negalintys pritapti. KUKUBU kalba apie skirtingų neurotipų sugyvenimą, neuroįvairovę ir paieškas, kaip komunikuoti nepažeidžiant nei vienos pusės. Prisimenant, kad žmogaus negalia ar sutrikimas bei mūsų konstruojamas „normalumas“ kitame pasaulyje labai greitai gali netekti prasmės.
Pradėta įgyvendinti įtraukiojo ugdymo ir įdarbinimo politika
Diskusijos neuroįvairovės tema, pažinimo ir komunikacijos būdų kūrimas bei autistiškiems žmonėms palankios aplinkos užtikrinimas šiandien yra itin aktualus. Valstybėje pradėta vykdyti įtraukiojo ugdymo ir įdarbinimo politika. Didėjantis autistiškų vaikų skaičius reikalauja permąstyti įstaigose ir namuose kuriamą aplinką bei objektus, kuriais naudosis ne tik neurotipiški vaikai. Kartu su besikeičiančia Lietuvos ugdymo sistema svarbu įrengti specialias erdves, skirtas vaikų sensoriniam nusiraminimui, stimuliacijai, savireguliacijai ir sklandžiai komunikacijai. Tai – ryšių su kitais vaikais kūrimas, norint užtikrinti darnų visų neurotipų sugyvenimą.
Pradėjus tyrimą dizainerė laikėsi įprasto požiūrio ir norėjo padėti autistiškiems vaikams, kurdama edukacines, pagalbines priemones tėvams ir specialistams. Tačiau įsibėgėjus tyrimui suprato, kad ne padėti, o bandyti pažinti įdomų autistiško žmogaus pasaulį gali būti daug prasmingesnis kelias, atveriantis naujus, mažiau kitų dizainerių tyrėjų išvaikščiotus kelius.
„Susikūrusi įrankius, paremtus autistiško žmogaus komunikacijos modeliu, ėjau į susitikimus. Atlikau interviu su suaugusiais autistiškais žmonėmis, stebėjau vaikus ergoterapijos užsiėmimuose, bendravau su specialistais ir tėvais, stengiausi išskirti pagrindinius dizaino kriterijus – gaires, kurios padėtų kurti daiktinį pasaulį, tinkamą visų neurotipų žmonėms“, – teigia tyrėja.
Saugi erdvė kaip jungtis ir pagalba bendraujant
Taip pat buvo atliktas tyrimas virtualioje erdvėje „Autcraft“ (autistiškų žmonių sukurta „Minecraft“ versija). Jame labai gerai atsiskleidė, kaip kito neurotipo žmogui svarbu sutikti savo neurogentainius. Remiantis šiuo tyrimu buvo sukurta erdvė KUKUBU, skirta bendrauti ir ilsėtis kartu.
Ši erdvė, skirtingai nei sensoriniai kambariai ar kiti edukaciniai sprendimai, nėra skirta ugdyti ar tik sensoriškai stimuliuoti. Siekiama, kad ši erdvė būtų jungtis ir pagalba mezgant ryšį su autistišku vaiku, išlaikant reikalingą privatumą, saugumą, nereikalaujant kalbėjimosi ir akių kontakto. KUKUBU erdvėje pasitelkiama šviesa, naudojamos abstrakčios biomorfiškos formos, byrančio smėlio garsas, įvairios medinės detalės, skirtos piešti smėlyje ir masažuoti rankas, likros audinys, apspaudžianti kūną ir leidžiantis žaisti su kūno svoriu. Visa aikštelė susideda iš kubų, kurie yra tarsi atskiri nameliai kiekvienam erdvėje esančiam vaikui – tai jų saugi erdvė, kuri gali jungtis su kitomis, šitaip kuriant uždaras struktūras žaidimams.
Dalyvavimas VDA antreprenerystės programoje atvėrė duris
„Dalyvauti Vilniaus dailės akademijos antreprenerystės programoje buvo itin naudinga patirtis. Dirbdama su specialistais ir konsultantais, turėjau progą išmokti sudėlioti planą verslo pradžiai bei pasirengti dalyvavimui konkurse, kad gaučiau paramą startuoliui. Manau, įgijau daug naujų žinių, kurios labai pasitarnaus ateityje vystant tiek šį, tiek tolimesnius projektus“, – pasakoja dizainerė.
Bendradarbiavimas su sutrikusios raidos vaikų konsultavimo skyriumi
Šiuo metu yra numatyta KUKUBU prototipą įrengti sutrikusios raidos vaikų konsultavimo skyriuje Vilniuje. Čia kartu su ergoterapeutais bus tęsiamas tyrimas ir vystomas prototipas. Vėliau planuojama teikti paraišką tolesniam finansavimui, kuris leistų įrengti pirmąsias KUKUBU erdves Lietuvos mokyklose.